Du kan inte säga jeans utan att säga Levi's. Och nu kan du heller inte tala om SKAGEN Focus-portföljen utan att nämna den världsberömda jeansjätten. Förvaltarna av SKAGENs fokuserade aktiefonder köpte in sig i bolaget i juli. Den stora frågan är varför?
"Det hade varit galet att inte gör det", är det korta svaret från portföljförvaltaren i SKAGEN Focus, Jonas Edholm.
"Rädslan för en konsumentnedgång har drivit ner Levi's aktien till en nivå som vi inte sett sedan pandemins botten. Det har gett oss möjligheten att köpa in oss i ett av världens starkaste varumärken- ett varumärke med enorma tillväxtmöjligheter, till tio gånger vinsten, och därmed en betydande rabatt jämfört med aktiens värde", säger Jonas.
Har letat länge
SKAGEN Focus-förvaltarna har under en längre tid varit på modeaktiejakt.
"Vi har länge letat efter en ny position inom sektorn för prisvärt mode. Vi förväntar oss verkligen inte att det kommer vara enkelt, och på kort sikt kan aktien visa sig vara mycket volatil. Men vår förväntan om en uppsida på 50 procent över tre år bekräftas när vi analyserar balanserad tillväxt, men också när vi tittar på det diskonterade kassaflödet (DCF)", berättar förvaltaren.
Levi's börsnoterades för andra gången i mars 2019 efter att ha avnoterats 1985. Priset var 17 dollar per aktie. I början av 2022 nådde kursen 28 dollar men föll med resten av marknaden under våren för att hamna på 16 dollar i juli, och Focus-teamet tryckte på köpknappen.
"Oavsett hur vi beräknade det var aktien uppenbart billig, med en bra balansräkning och låg skuld", berättar Jonas och tillägger ett annat exempel som styrker aktien; att Levi's har lanserat ett årligt aktieåterköpsprogram på 750 miljoner dollar.
Stark butikstillväxt
Levi's har vuxit snabbt under en lång tid, mestadels inom deras fysiska butiksnätverk. Deras direktförsäljning till konsumenter, med mer än 50 000 butiker över hela världen, står för 36 procent av omsättningen. Denna siffra förväntas stiga till 55 procent tills 2027. Omvänt så står e-handeln endast för 8 procent av omsättningen, men förväntas också växa.
Fram till 2027 siktar koncernen på att öppna 80 nya butiker. På en fastighetsmarknad där utbudet överstiger efterfrågan är det alltså möjligt för bolaget att förvärva butiksyta i ett bra läge och med mycket rabatt på hyran.
Förvaltarna av SKAGEN Focus är övertygade om att konsumtionsaktierna kommer återhämta sig efter den naturliga nedgången som är en följd av högre räntor och stigande priser. Kursmålet för Levi´s aktien är satt till 26 dollar och förvaltarna räknar med att nå den nivån inom de kommande tre åren, oavsett åt vilket håll de makroekonomiska vindarna blåser, säger Jonas Edholm:
"Vid ett så gynnsamt förvärvspris tror vi att risken för lågkonjunktur är inräknad i priset. Bara den senaste månaden har vi sett en rotation mot mer långsiktiga aktier", säger han.
Tydligt värde i varumärket
Och prefixet "långsiktigt" är mycket tillämpbart på Levi's, som har visat sin förmåga att överleva sedan företaget etablerades 1853.
"Det finns ett tydligt värde i varumärket. Eftersom företaget är välkänt och har få konkurrenter är deras marknadsposition inte hotad. Dessutom har de en stark ledningsgrupp och goda expansionsmöjligheter- både i butiksnätet och i de nya segmenten," säger Jonas.
För ett år sen köpte Levi's in sig i yogaklädesmärket Beyond Yoga, som kommer att användas som en hävstång för ytterligare expansion. Varumärket har för närvarande ett större inflytande hos manliga konsumenter, de kvinnliga konsumenterna utgör bara en tredjedel av kunderna.
"En av tillväxtkatalysatorerna vi ser på Levi's är möjligheten att expandera verksamheten genom ökat fokus på kvinnliga konsumenter. Det kan både ske via huvudverksamheten Levi´s och genom förvärv som Beyond Yoga", förklarar Jonas.
Hans slutsats är kort och koncis:
"Sedan vi köpte in oss har marknadsvärdet ökat från 6,5 miljarder dollar till 7,6 miljarder dollar. Utsikterna är ljusa."